donderdag 28 april 2016

# Interview met de Front office manager 


Dit is judy catteceur, front office manager van Karoshotel in Brugge.
Tijdens mijn stageweek stelde ik haar een paar vragen over de toekomst van de hotelsector.

De hotelsector is toch één van de meest gevoelige sectoren in perioden van economische crisis. Vooral ook wat faillissementen betreft.
De groep Karos beschikt in totaal over zo'n 5 à 6 hotels die allen door verschillende hoteluitbaters worden gerund. Voornamelijk in de omgevingen van -en in Brussel gelegen.
Karos in Brugge is een hotel die volgens een massasysteem draait . Dit wil zeggen dat dit hotel ervoor zorgt dat de andere hotels van Karos kunnen blijven voortbestaan. De opbrengsten die Karos Brugge oplevert worden verder geïnvesteerd.

Het departement van Sales en Marketing is niet echt Judy haar domein zegt ze. Waar ze zich wel in kleine mate mee bezig houdt, is bijvoorbeeld een klein deeltje marketing via Facebook , maar daar heeft ze eigenlijk niet zoveel zicht op.
Ik vroeg haar mening over de toekomst inzake facturering, verkoop en travelagents, maar daar kon ze me helaas geen antwoord op geven.

Wat vind je van de vergelijkende bookingssites zoals Trivago, Hotelcomined.com ??
Trivago is niet echt een bookingssite. Alé in feite wel, maar alle verschillende bookingssites worden daarop gegroepeerd. Ik denk in de toekomst dat ze gewoon meer en meer nog gaan vergelijken. Dit is ook wat de gast verwacht en naar opzoek gaat om altijd het beste voor het miste geld te kunnen onderhandelen. Mensen worden steeds gieriger doordat alles steeds duurder wordt.

Ik heb gedurende mijn interview mijn vragen een beetje verdeeld in functie van de verschillende departementen van een hotel. Aangezien Front Office nu wel haar domein was , kreeg ik ook wat gerichtere antwoorden van Judy.

Hoe denk jij dat nieuwe technologieën de receptie zal beïnvloeden en wijzigen?
Misschien met de tablets. Dit is nu al in sommige hype, moderne hotels aan het opkomen. Ten opzichte van vroeger waar alles op papier gebeurde voor de check-ins bijvoorbeeld, denk ik dat we sowieso hele interessante bezuinigingen op papier zullen maken. Wat al een groot pluspunt zal betekenen voor het milieu. Wat ook heel gemakkelijk is via de check-in via computer nu, is dat sommige bookingen automatisch in ons IDPMS systeem terecht komen. Ik denk dat alles nog veel meer zal evolueren naar automatisering en dat we in de toekomst misschien geen receptionisten meer nodig zullen hebben om het cruciaal te zeggen. Er zal uiteraard ook wel altijd iemand aanwezig moeten zijn. Sowieso mag het contact met de mensen ook niet zomaar verloren gaan. Het blijft toch nog altijd een hospitalitysector en een moment van uitwisseling.
Misschien zal de toekomst voor de business meer een voordeel opleveren dan de leisure guest omdat hij minder tijd zal verliezen. Maar bij automatisering is er dan ook minder controle en zekerheid of de gast effectief betaald heeft of niet.

Als afsluiter denk jij dat de voorwaarden voor het behalen van sterren zullen wijzigen naargelang het veranderen van de technologie? zijn deze zaken met elkaar verbonden?
Ja, wel ik heb er onlangs een vergadering over bijgewoont. oh, zo'n paar maanden geleden. Sowieso zullen de sterren niet echt meer van toepassing zijn, maar eerder veranderen naar comfortpunten? Oh ja ik weet het niet echt precies hoe het zal evalueren omdat die comfortpunten nog in andere categorieën zullen onderverdeeld worden. Maar er zal zeker niet meer met sterren gewerkt worden.
Sterren zijn ook niet meer relevant en een zeker element. Je hebt daar zeer veel verschillende klassen in. Hier in Brugge bijvoorbeeld hebben we heel veel 3 sterren hotels, maar de ene zal veel meer uitblinken en vernieuwd zijn. Dit hangt simpel weg af van de faciliteiten die worden aangeboden. Onze slaapkamers hier zijn bijvoorbeeld ook niet helemaal up-to-date, maar er zijn hotels waar het nog veel erger blijkt te zijn. Renovatie kost allemaal veel geld en het is onmogelijk om alles in één keer te laten doen.


Dit was zowat het interview die ik afnam. Ik hoop dat jullie het wat interessant vonden, of misschien te lang om te lezen dat kan ook natuurlijk.
Toch wel een heel interessant onderwerp vind ik . Maar ja, wat is de toekomst ... ??







Geen opmerkingen:

Een reactie posten